מבצע לחודש אפריל! הזמן אתר חדש או שידרוג וקבל אתר נגיש (לפי תקן AA)
לקבלת הצעת מחיר לחץ כאן

בניית אתרי אינטרנט - התוכן הוא המלך

האינטרנט הפך למקור ידע עצום, וככל שהפופולאריות שלו עולה כך גדלה הדרישה לתכנים איכותיים: חדשות, מוסיקה, וידאו, מאמרים מקצועיים, המלצות ועוד. אינסוף יזמים זיהו את הביקוש הגואה והקימו אתרי תוכן רבים. במאמר יפורטו מספר דרכים אליהם ניתן לפנות כדי להחזיר את ההשקעה באתר ואף להרוויח כסף - דרכים המתאימות לאתרים קטנים וגדולים כאחד.

ידע הוא כוח! כך היה מאז ומתמיד. כך היה בעת העתיקה כאשר השבטים שגילו את האש גברו על האחרים, אלה שהחזיקו בחומר הנפץ ראשונים ניצחו במלחמות, ובעלי מידע מוקדם בחברות מרוויחים בבורסה על חשבון שאר המשקיעים. בניגוד לימים עברו, אנו עדים למהלך דברים חדש בו לראשונה הידע הופך למוצר צריכה סחיר בדיוק כמו מזון, תרופות ושירותי תקשורת. תופעה זו היא תוצר המשנה של ה"העסקה" הבסיסית באינטרנט. באינטרנט הכלל הוא "מידע תמורת מידע" - "אני נותן לך מידע שמעניין אותי ובתמורה אתה תיתן לי מידע אישי, תרשה לי לאסוף עליך מידע התנהגותי ולחשוף אותך למידע פרסומי". העסקה הבסיסית הזאת נוצרה היסטורית כתוצאה מהתפתחותה ה"אנרכיסטית" כמעט של האינטרנט והתחרות המשוכללת שבבסיסה אשר קיבעה הרגלים ומודלים עסקיים המקשים על גביית תשלום ישר עבור מידע.

גם בעבר היו עיתונים ואנציקלופדיות שפיזרו ידע, אך השינוי המהותי הוא בשרשרת ההפצה. אם המו"ל היו אלה שבעבר אספו את החומר, עיבדו אותו וגם מכרו אותו ללקוחות, כיום מבנה הרשת והיכולת להעביר מידע מקצה עולם לקצהו פיצלו את השרשרת לשלושה: אוספי וכותבי החומר, המפיצים וכמובן הצרכנים.

כמו מספר רב של תהליכים באינטרנט בהם דובר, גם כאן הסמן הימני הוא אמריקה הגדולה. השקת שירותי החדשות של אתרי גוגל, MSN ודומיהן, יצר חוליה מסיבית ראשונה בין ספקי התוכן לבין הצרכנים. בהתאם אתרי העיתונים , עברו תהליך הסבה מגרסת העיתון המודפס לספקי תוכן עדכני - למעשה - כסוכנות ידיעות. גוגל, למשל, הפכה, עבור קוראים רבים, להיות העיתון עצמו. העיתון נמדד מעתה על פי איכות הכתבות שלו והעדכניות שלהן, או אם לדייק על פי האלגוריתם הסודי של גוגל ולא על פי המותג אותו הוא מייצג. ושוב, שרשרת ההפצה מתבהרת, ישנו ספק של תכנים, ישנו המארגן והמפיץ של התכנים, והצרכן, שתפקידו לבחור בספק הטוב ביותר.

בעולם חדש זה, לספקי תוכן ישנו מעמד חדש, התוכן מביא גולשים אשר בתורם ממלאים את חלקת ב"עיסקת האינטרנט".
 הנקודה החשובה היא שכל אתר בעל תוכן איכותי יכול להביא תנועה של גולשים ולייצר הכנסה מהתוכן. לתוכן איכותי אספקט שימושי נוסף - קידום טכני במנועי החיפוש (יותר תוכן רלוונטי, יותר לינקים - משמע דירוג ונוכחות גבוהה במנועי החיפוש).

 במקביל להתמחות התוכנית שנוצרה ברשת (אתרי חדשות, נקודה חשובה נוספת היא שכמעט כל אחד יכול להיות ספק של תוכן.
 כמובן שהראשונים לספק תוכן הם אתרי החדשות הגדולים והפורטלים כגון וואלה, YNET ודומיהם, אשר מחזיקים גדודים של עיתונאים ועורכים שכל מטרתם היא להביא מידע חדשני ומעניין ככל שניתן אל הקורא הממוצע. תחתיהם מתקיימים אתרי הנישה, אתרים קטנים בהיקפם ביחס לפורטלים הגדולים אך כאלה שמושכים אליהם עשרות ומאות קוראים נאמנים המתעניינים בתחום מסויים.

 לדוגמא, פורטל השיווק Allmarketing או מגזין "Israelwines" בנושאי יין.
 במקביל לאתרי תוכן קלאסיים העוסקים בתחום מסוים, החלו לקום אתרי רוחב, המספקים שירות מסוים לרוחב נושאים מסויימים, כמו אתר Tips4u המרכז טיפים בכל נושא אפשרי, ואתר Articles האוסף מאמרים מקצועיים בתחומים שונים. בתחתית הרשימה מבחינת סדרי גודל, אך חשובים לא פחות, נמצאים הבלוגים, תופעה רחבת היקף אשר עושה את צעדיה הראשונים בישראל, בהם אנשים פרטיים כותבים בפורמט של יומן חדשות דעותו כל העולה על דעתם.

אל מול ריבוי התכנים באינטרנט התפתחו מספר מודלים המטפלים במסחר בתוכן:

פרסום

המודל הנפוץ ביותר הוא הפרסום. זהו המודל הוותיק ביותר שהתפתח בשנות הבועה העליזות, והגיע רק בשנתיים האחרונות לבשלות: תוכן מביא גולשים, גולשים נחשפים לפרסומות, פרסום נמכר בכסף. הפרסום נחלק כיום לשני אפיקים עיקריים: פרסום במודעות מילים,ופרסום תדמיתי בבאנרים ומודעות גרפיות/וידאו/אודיו שונות. תקציבי הפרסום באינטרנט הולכים וגדלים משנה לשנה בקצב מהיר, והשוני הגדול בין הפרסום המסורתי לבין הפרסום המקוון הוא בכך שהמפרסמים מצפים לראות תוצאות מוחשיות ומדידות. לשם כך מחפשים המפרסמים את נקודות הפרסום שיתנו את התועלת הגבוהה ביותר, בהן התוכן מושך את הקהל המתאים ביותר למוצר או לשירות המפורסמים. היכולות הטכנולוגיות שפותחו בשנים האחרונות מאפשרות למנהלי הפרסום להפנות תקציבים גם לאתרים קטנים יותר וממוקדים יותר.

מודעות מילים

אפיק הפרסום השני בחשיבותו מבחינת היקפי פרסום, אך לא מבחינת נוכחות ואפקטיביות, הוא זה שפיתחו מנועי פרסום כמו merlin הישראלית או גוגל תחת השם AdSense על פיו בעל אתר המושך גולשים יכול לשלב מודעות מילים מתוך מרלין או גוגל המופיעות באופןאוטומטי על פי התוכן המופיע באתר. בעל האתר מקבל תשלום על כל גולש באתר שנכנס לאחת המודעות. זוהי שיטת פרסום אהובה על המפרסמים, מכיוון שהיא מאפשרת לשלם רק על פי תוצאה. מן הצד השני האפיק מאפשר גם לבעלי אתרים שאין להם מסה קריטית להרוויח מפרסום בהתאם לרמת הכניסות לאתר ולרולוונטיות קהל היעד.

תוכן בתשלום

אל מול מודל הפרסום הנפוץ, נמצא המודל הפחות נפוץ והוא מכירה ישירה של תכנים. מעטים הם האתרים שהצליחו לדרוש תמורה כספית עבור מידע, כאשר הידועים ביניהם הם אתרים כמו מפה, הדורש דמי מנוי עבור מידע אודות מסעדות, טיולים ותרבות,ואתר One הלוקח דמי מנוי לקריאת המגזין המורחב שלו בנושא ספורט. כדי שאתר יצליח להפעיל מודל זה יש צורך בתוכן מבוקש מאוד שלא ניתן למצוא במקומות אחרים בחינם. אחת הבעיות היא שעבור כל תוכן שניתן בתשלום עולה אתר המציע חומר דומה בחינם ובעצם שובר את השוק.נקודת האור עבור מקימי אתרים היא התפתחות של אמצעי תשלום מקוונים ומאובטחים אשר יאפשרו לבצע עסקאות באינטרנט גם בסכומים קטנים ללא צורך במסירת פרטים.הגולשים באינטרנט כיום, עושים מאמצים רבים על מנת למצוא תכנים איכותיים אותם הם מחפשים, ורובם יהיו מוכנים לשלם סכום נמוך כדי לרכוש מידע מעודכן ואיכותי.

אינדקס מקצועי

מודל נוסף ליצירת הכנסות מתוכן מגיע מהקמת אינדקס של בעלי מקצוע או שירותים בתחום מסויים. מודל האינדקס הביא לרשת חלק מהאתרים היותר מצליחים מבחינה מסחרית, כמו weekend בתחום הצימרים, rest בתחום המסעדנות ו- חיים אחרים בתחום התרבות האלטרנטיבית. הבעייתיות של הקמת אינדקס באתר נובעת מכך שיש צורך להשיג מסה קריטית גם מבחינת מספר נותני שירותים באינדקס וגם מבחינת כמות התנועה של קהל יעד איכותי המתעניין בתחום, אחרת ימיו של האינדקס יהיו ספורים.בתחום האינדקסים, לאתרים ותיקים יש יתרון גדול על אתרים חדשים המנסים לבצע פריצה. המטרה היא כמובן לקבל תשלום עבור כל נרשם באינדקס, מטרה שאינה תמיד אפשרית, ולכן פעמים רבות מאפשר האתרהרשמה בסיסית לאינדקס בחינם, המציג מספר פרטים מצומצם אודות ספק השירות, ורק בתשלום נוסף מתאפשר להציג את כל פרטי הספק ואף לקדמו ברשימת הספקים. בצורה זו קל מאוד להשיג מסה של רשימות באינדקס וההכנסות נובעות כתוצאה מהתחרות בין הספקים השונים.

הקמת אתרים - שירות משלים

יצירה של אינדקס מקיף באתר, מאפשר גם יצירת הכנסה ממקור שלישי, שהיא מכירת אתרי משנה לנרשמים באינדקס. עדיין לא לכל עסק יש אתר, ופעמים רבות עסקים קטנים תקועים עם אתרים שנבנו מזמן, והם רוצים אתר חדש ואיכותי יותר. יצירת הקשר עם עסקים ונותני שירותים רבים בעת ההרשמה לאינדקס, מאפשרת לנצל את ההזדמנות למכירת אתרים בבנייה אישית של גוף שלישי. מדובר במכירה לגופים החשופים לפעילות באינטרנט, מתעניינים בה ומוכנים להשקיע בה. כיום קיימים פתרונות (הזמינים לגורמים עסקיים בלבד) המאפשרים בניית אתר בסיסי ואיכותי ברמה גבוהה ביותר - ללא שימוש באנשי מקצוע מיומנים.

שותפויות מקוונות (Affiliates)

כמו בעולם העיסקי הפיסי, גם באינטרנט שותפויות עסקיות מהוות חלק חשוב מיכולת הקיום של אתרי תוכן. אתר תוכן מהווה פלטפורמה נהדרת לייזום מכירה ישירה באינטרנט מאחר והקהל המבקר באתר מתעניין בתחום. כאשר אתר בנוי בחוכמה, המרחק בין שיטוט אקראי באתר לבין לביצוע רכישה, יכול להיות 3 הקלקות בלבד או הקלקה וטלפון. לכן, אתרי תוכן רבים מציעים מוצרים למכירה של צד ג' הקשורים לתוכן האתר. חנות הספרים המקוונת Aamazon היא כנראה בעלת מספר השותפים (Affiliates) הרב ביותר ברשת. המודל שלה בנוי על כך שאתר דרכו נמכר אחד ממוצריה מקבל אחוז מההכנסות. מכיוון שמדובר בהיצע עצום של ספרים, כמעט כל אתר יכול להציע לגולשיו ספרים בנושא האתר. אך לא רק בתחום הספרים ניתן להגיע לשיתופי פעולה. אתר Allmarketing מוכר סקירות שוק של חברה אחרת לאנשי עסקים, ואתר Professor הפונה לסטודנטים מוכר תוכנות של חנות אחרת בהנחה לגולשיו. אין אחד מהאתרים הגדולים שוויתר על אפשרות להרוויח מאפיק זה, כאשר אתר גלובס שולח לקוראיו הצעות לרכישה בדואר האלקטרוני בכל שני וחמישי, וואלה ונענע מפעילות פלטפורמות מכירה מלאות משלהן.

מכירת תוכן דיגיטאל

ייצרני תוכן מוכרים תכנים דיגיטאליים המועברים מאתר לאתר. באופן כזה אתר כמו uto.co.il של מגזין אוטו, יכול להעביר תכנים מקצועיים לאתרי חדשות - מדור הרכב באמצעות טכנולוגיות המשתילות את התוכן באתר המקבל. מנהל האתר המקבל את התכנים מפרסם את התכנים אוטומאטית או בלחיצת כפתור ובכך מקבל תכנים איכותיים המושכים קהל וחוסך את עלות ייצור התכניים היעודיים.

תוכן שיווקי

חברה מסחרית יכולה להיכנס לשת"פ עמוק עם פורטל תוכן מוביל (למשל YNET), במסגרת ההסכם יוצר הפורטל אזור תוכן מתמחה (לדוגמא תחום מזון) בו מוצגים תכנים איכותיים רבים המיוצרים על ידי מערכת הפורטל אשר בהם משולבים תכנים רבים במינון נכון (המונע הבלטה של הפרסום) של החברה המסחרית. כמובן, במסגרת אזור התוכן לא יפורסמו תכנים המקדמים חברות מסחריות מתחרות בתחום.

דיוור -Newsletter

דרך נוספת לייצר הכנסות לאתר היא שימוש יעיל ונכון בתיבות הדואר האלקטרוני של הגולשים. יצירת קשר עם הלקוחות באמצעות הדואר האלקטרוני פותחת אפיק רחב לתקשורת דו סיטרית עם הלקוח. באתרים מתקדמים מוטמעים מנגנונים המאפשרים לארגון, כמעט ללא השקעה, לייצר תכנים ומסרים מעוצבים ופרסונליים הנשלחים לגולשים לפי העדפותיהם ותחומי העניין שלהם. באופן כזה יכול האירגון להיות גמיש מאוד בייצור המסרים ומשלוח המידע. מערכות דיוור מתקדמות מאפשרות עיצוב וניסוח המייל ברמת מעצב - על ידי כל עובד בעל מיומנות מחשב בסיסית. דיוור שכזה, המנוהל נכון, הינו אפקטיבי ביותר לארגון, מאחר והוא מגיע לתיבות הדואר הפרטיות של הגולשים בהסכמה. זו כמובן, נקודת מפתח בפעילות דיוור - כל דיוור חייב להתבצע בהסכמה ובשקיפות מלאה אל מול הגולשים.

בשורה התחתונה: התוכן הוא המלך החדש של האינטרנט. כולם רוצים להביא גולשים שיראו פרסומות ושיקנו מוצרים, ולשם כך הם צריכים תוכן.
בעלי התוכן לעומת זאת, רוצים להרוויח כסף, וכאן רשת האינטרנט מאפשרת להעביר תכנים במהירות עצומה, לקשר באופן מלא בין ספקים וקמעונאים ולבעלי התוכן להרוויח מיצירתם.

נכתב על ידי איי.וי.טקסט -כתיבת תכנים לאתרים 

שלח לחבר

כתבות נוספות