בשנים האחרונות אתרי הסחר הולכים ומתרבים וכמעט שאין מוצר או שירות שלא ניתן לרכוש ברשת, ומשבר הקורונה האיץ את המגמה והוכיח שעסקים כבר לא יכולים להרשות לעצמם למכור רק בחנויות פיזיות.
מה זה E-commerce?
המונח איקומרס מורכב מהמילה commerce שמשמעותה מסחר ומהאות E שמייצגת את המילה אלקטרוני (בדומה לאופן שבו E-mail הוא המונח שנוצר עבור דואר אלקטרוני).
קיימות שלוש קטגוריות עיקריות להן ניתן לחלק את תחום המסחר האלקטרוני:
- מסחר אלקטרוני בין בית עסק לבין לקוח פרטי (B2C) – בית העסק מקים אתר שמשמש כחנות E-commerce ומוכר דרכו את המוצרים או השירותים שהוא מציע. לחנות ולמוצרים השונים שנמצאים בה אפשר להגיע דרך מנועי החיפוש. אחת הדוגמאות הבולטות לאתר שעוסק במסחר B2C היא אמאזון.
- מסחר אלקטרוני בין בתי עסק (B2B) – עסקאות בין ארגונים, כמו מכירת חומרי גם, כלי עבודה, ציוד משרדי ועוד.
- מסחר אלקטרוני בין לקוחות פרטיים (C2C) – פלטפורמות באינטרנט שמאפשרות לאנשים לסחור אחד עם השני. למשל, אתרי לוחות מודעות כמו יד2, או אתרים שמאפשרים לאנשים להציע רכוש שלהם למכירה. הדוגמה הבולטת לאתר כזה היא eBay.
בניית אתר איקומרס – למה זה כדאי?
היתרונות של אתרי E-commerce עבור הלקוחות הם ברורים – הם חוסכים זמן ומאמץ, ויכולים לקבל עד הבית כמעט כל דבר שאפשר להעלות על הדעת. הם רוכשים בגדים ורהיטים, לוקחים הלוואות, מבטחים את האוטו ועוד ועוד, והכל בכמה קליקים בודדים על העכבר. אבל למה כל כך חשוב שעסקים יעברו למכור דרך חנויות E-commerce? אלה היתרונות הבולטים:
- הרחבת הפעילות העסקית – בניגוד לחנות שממוקמת באזור גאוגרפי מסוים, ושאליה יגיעו כנראה רק אנשים שגרים בסביבת אותו אזור, לחנות וירטואלית יכולים להגיע כולם, בלי קשר למקום המגורים שלהם. בנוסף, לחנות איקומרס אין שעות פעילות, היא פעילה ופתוחה 24/7. כמובן שחשוב מאוד לדאוג שהאתר יהיה מותאם למובייל, מכיוון שחלק גדול מפעילות המסחר האלקטרוני מתרחשת באמצעות מכשירי הטלפון. מעבר לזה, בגלל שהקניות באינטרנט נפוצות כל כך, הרגלי הקניות של הלקוחות השתנו, והם מצפים למצוא אתכם ברשת. לא תמכרו אונליין? לא רק שלא תרחיבו את הפעילות, יכול מאוד להיות שהיא תלך ותצטמצם.
- הגדלת הרווחים – הזמינות והנוחות שמספק אתר E-commerce מזמינה את הלקוחות להזמין מכל מקום ובכל שעה, וגם לחזור שוב ושוב אם חווית הקניות שלהם הייתה טובה והם היו מרוצים ממה שרכשו. למעשה, במקרים מסוימים הרווחים כתוצאה ממכירות באתר עולים על רווחי החנות או הסניפים הפיזיים.
- חיסכון בהוצאות – אפשר לוותר לחלוטין על חנות פיזית, למכור רק באמצעות E-commerce וכך להיפטר מהוצאות רבות. באינטרנט לא צריך לשלם שכר דירה, ארנונה והוצאות נוספות, ואפשר להסתפק במספר קטן יותר של עובדים. כמובן שהקמה ותפעול של אתר סחר אלקטרוני לא נעשים בחינם, אבל אם תעשו את זה נכון זה אמור להיות זול בהרבה מפתיחת ותחזוק של חנות.
מה אפשר למכור בחנות וירטואלית?
במילה אחת – הכל. נחלק את אתרי הסחר לשלושה סוגים.
- מכירת מוצרים פיזיים: בתחום הזה בולטים אתרי האופנה, אבל כמובן שאפשר גם לקנות אביזרים לבית, גאדג'טים, ציוד מקצועי מתחומים שונים ועוד רשימה אינסופית של מוצרים. באתרים כאלה הגולשים בוחרים מוצרים, מוספים אותם לעגלת קניות וירטואלית ומבצעים רכישה, כולל אפשרויות משלוח או איסוף שונות של מה שבחרו.
- מכירת מוצרים דיגיטליים: במסחר אלקטרוני אפשר למכור ולקנות גם מוצרים אלקטרוניים, או במילים אחרות מוצרים שמועברים בקבצים, למשל ספרים דיגיטליים, קורסים שונים וגרפיקה.
- מכירת שירותים: אפשר לרכוש ברשת גם דברים כמו ייעוץ, שירותי פרילנס ושיעורים פרטיים. במקרה הזה התהליך קצת יותר מורכב ולא תמיד זהה בין אתר לאתר. יש מקרים בהם לפני הרכישה, הלקוחות צריכים למלא פרטים ולחכות שיחזרו אליהם להתאמת השירות עבורם.