הבנת העיקרון הבסיסי בהתאמת אתרים למנועי חיפוש, קידום אתרים למעשה מתייחס בעיקר להתאמת אתר האינטרנט למנועי החיפוש. מטרתו העליונה של מנוע החיפוש היא להציג לגולש בדיוק את מה שהוא רוצה, שהרי כך בדיוק יוכל להיות אהוב יותר על הגולשים ופופולרי יותר. אבל כיצד יכול לדעת מנוע החיפוש מה רוצה הגולש?
מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, קובעים את מיקומי האתרים בתוצאות החיפוש בצורה אוטומטית, וזהו מעין מדע, או מתמטיקה, שחלקו כבר פוענח ע"י מקדמי אתרים – צריך להבין את העיקרון וליישם ככל האפשר. ישנם אתרים מסוגים שונים, החל מאתרי תדמית לחנויות נעליים ולמוסדות תרבות ועד בלוגים ופורטלי תוכן בנושאי כלכלה , סביבה ואפילו סין, אבל הרעיון הבסיסי זהה.
למעשה, כדי להבין את עיקרון התאמת האתרים למנועי חיפוש, עלינו לשאול את עצמינו שתי שאלות פשוטות –
1. מה היה רוצה מנוע החיפוש לדעת על האתר שלנו כדי לדעת אם הגולש רוצה להגיע אליו?
2. מה יכול מנוע החיפוש ללמוד על האתר שלנו?
כשנענה על שתי השאלות הללו, נבין למעשה את העיקרון של קידום אתרים.
מה היה רוצה מנוע החיפוש לדעת? שתי שאלות עיקריות מעסיקות את מנועי החיפוש כשהוא מנסה ללמוד מידע על דף אינטרנט או על אתר. האחת – האם גולשים אוהבים את האתר, כלומר, האם הוא פופולארי. השנייה – מהו התוכן בו מתמקד דף האינטרנט או האתר.
כיוון שלמנועי החיפוש אין דרך ודאית לדעת את היקף התנועה בכל אתרי האינטרנט, עליהם לבחור בגישה אחרת. הדרך העיקרית להבין את רמת הפופולריות של אתר או של דף אינטרנט היא לבדוק כמה קישורים נכנסים הוא מקבל. אם ברחבי הסייברספייס דפי אינטרנט רבים מקשרים על הדף, הרי שהוא פופולרי. כמובן, כמות הקישורים איננה מספיקה, ויש לבדוק את האיכות שלהם.
לדוגמה: קישור מאתר גדול וחשוב, המקבל בעצמו הרבה קישורים נכנסים, הוא בעל משקל רב יותר מאשר קישור מאתר קטן ושולי אשר אתרים אחרים אינם מקשרים אליו.
כדי להבין במה מתמקד דף האינטרנט או האתר, מנתח מנוע החיפוש את תוכן הדף. הוא מסתכל על הכותרות ועל המלל שבדף, ומחפש את המילים או הביטויים החוזרים על עצמם הכי הרבה. אלה ככל הנראה מהווים את המוקד העיקרי של הדף.
ביטויים שחוזרים על עצמם פחות, יכולים להיות מוקד משני של הדף. דרך נוספת להבין על מה מדבר דף אינטרנט הוא לבחון את המלל המקשר בקישורים לאותו הדף, כלומר, מה נכתב באתרים אחרים המקשרים לדף זה באותן מילים שאם נלחץ עליהן נגיע אל הדף. אתרים המקשרים לאתרים אחרים בדרך כלל כותבים במלל הקישור מסר הקשור למהות הקישור, כלומר, לאן תגיע אם תלחץ על אותו קישור.
לכן, שני עקרונות עיקריים של קידום אתרים הם קישורים נכנסים (והמלל המקשר בהם) ותוכן המותאם למנועי חיפוש (ומאפשר להם להבין בקלות על מה מדבר הדף או האתר.)
נכתב ע"י בן קמינסקי – מקדם אתרים וכותב בעיתון ואתר חדשות "אפוק טיימס"