התפתחותו המהירה של האינטרנט הביאה לכך שכיום מצויים ברשת עשרות מיליוני אתרים, אשר בעזרת מנועי החיפוש מצויים במרחק מספר הקלקות ממחשבו של כל גולש. פירוש הדבר הוא שהתחרות על כל גולש מעולם לא הייתה עזה יותר.
אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחתו של כל אתר אינטרנט הוא זרימת המידע הפנימית של האתר. בעליו של אתר אינטרנט הוא ספק המידע והגולש הוא צרכן המידע. חלוקה חשובה ובסיסית זו חייבת להיות הקו המנחה של כל אתר אינטרנט, החל מראשית תהליך תכנונו.
במאמר זה נבקש להגדיר את האופן בו יש לתכנן את אתר האינטרנט, כך שיספק לגולשים המגיעים אליו את מבוקשם. אתר אינטרנט הקשוב לצרכי הגולשים, ואשר מתכנניו הציבו את צרכי הגולשים במקום גבוה בסולם העדיפויות שלהם, הוא אתר אינטרנט בעל סיכויים הצלחה טובים הרבה יותר.
הגדר את צרכיהם המיידיים של הגולשים שלך
חשוב לזכור כי קיים הבדל בין צרכיו של בעל האתר לבין צרכיהם של הגולשים, ואתר האינטרנט שלך חייב לספק מידע העונה על צרכיהם המיידיים של הגולשים שלך. זהו העיקרון הבסיסי מאחורי כל אתר אינטרנט שימושי.
בואו ניקח לדוגמא אתר אינטרנט של חברה לבניית אתרים. הצורך של בעלי האתר הוא להפוך את הגולשים ללקוחות. הצורך של הגולשים לעומת זאת הוא למצוא חברה מתאימה לצרכיהם. כאן נכנסת אבחנה נוספת, המתבססת על העובדה שצרכיהם של הגולשים באתר משתנים על ציר הזמן.
יש לכן להבחין בין הצרכים הכלליים שלהם לבין הצרכים המיידיים שלהם. הצורך המיידי שלהם הוא לענות על שאלות כגון, האם אני יכול לסמוך על החברה הזו? האם הם מקצועיים? האם הם יבצעו את הפרויקט שלי כהלכה?
משום כך צריך בעל האתר, ראשית כל, לענות על שאלות אלה ולשכך את חששותיהם של הגולשים.קיימות מספר דרכים לעשות זאת:
בעל האתר יכול לדוגמא להציג תיק עבודות קודמות של אתרים שבנה, לצרף עדויות של לקוחות שבעי רצון, לנסח תוכן שיווקי, מקצועי ומשכנע ועוד. רק לאחר שישכנע האתר את הגולשים שהגיעו למקום הנכון, יהיה ניתן להמשיך בהליך המכירה ולספק את צרכיהם הכלליים.
לסיכום, כל תכנונו של אתר אינטרנט צריך להציב בראש סולם העדיפויות את צרכיהם של הגולשים ולתכנן את האתר כך שיספק את צרכיהם. רק תכנון מוקפד של האתר באופן שיאפשר להם למלא את צרכיהם, יבטיח כי גדולים הסיכויים שהם ימשיכו לגלוש באתר וימלאו, בסופו של דבר, את צרכיו של בעל האתר.